Стефан Димитров, който много мисли за природата и следи за качеството на въздуха
Стефан Димитров e предприемач от 1990 г. и успешно ръководи семейния бизнес и няколко компании в областта на логистиката, специализираните услуги
и информационни технологии с офиси в 8 държави от Източна Европа. Преди четири години заедно с Николай Лучев създават проекта AirBG.Info.
Идеята е предизвикана от липсата на официална всекидневна информация за нивата на замърсяването на въздуха. С участието на доброволци
изграждат мрежа от станции, които измерват замърсяването с фини прахови частици в цяла България. В момента системата работи с 1500 станции и
данните се визуализират в картите на AirBG.Info. Стефан е шофьор на електромобил от 2016 г., страстен застъпник на устойчивото земеделие и
опазването на природата.
Защо избрахте да карате електромобил?
Процесът на горене не е типичен за планетата. Ако се върнем векове назад, още преди човекът да е открил огъня,
пожарите са били временно явление, далеч от днешните мащаби. Ние, хората, избрахме фосилните горива за енергия,
която да задвижва превозните ни средства, които пък забързаха развитието на глобализацията на икономиката.
Чрез изкопаемите източници на енергия и двигателите с вътрешно горене замърсихме по няколко начина Земята – допълнително вдигнахме
нивото на въглеродния двуокис, замърсихме въздуха с фини прахови частици и азотни оксиди и така направихме средата много по-отровна.
Заредената батерия на моя електромобил – 22 кВтч, с която мога да отида от София до Пловдив, се равнява на енергията на половин литър
обикновен бензин 95. Разбирате колко по-ефективни са електрическите двигатели, КПД е над 99%, а КПД на двигателите с вътрешно горене – само около 17%.
Как електромобилът промени начина ви на живот?
Обичам да карам бързо и винаги съм имал хубави автомобили. Последният ми с двигател с вътрешно горене беше спортен – страхотна
кола на водещ немски производител. Когато се качих на електрическата кола, разбрах, че тя е много по-пъргава. Трябва да имате
много специално “Порше”, за да ме победите. А и сметката ми е смешна - около 20 лева на месец за около 1200 км. След анализ на
exel-ска таблица семейството ми осъзна, че спортната ни кола е тромава, шумна, гадна и неудобна за каране, струва 22 хиляди евро
повече заради официалния сервиз, в който оставяме високи суми, а трябва да плащаме и скъп данък и да сипваме бензин. Разбрахме,
че за шест години ще направим разлика от 44 хиляди лева. Веднага купихме втора електрическа кола. Ето лятната ни екскурзия в цифри.
Четири души плюс куче в Гърция на 400 км, стигаме вместо за 4 за 6 часа и половина, защото спираме по пътя да зареждаме.
Но това са пренебрежими четири дни в годината и време, в което сме заедно в колата и си говорим. В Гърция включвам колата
в контакта на хазяите и едно зареждане не може да бъде повече от 1 евро.
Накрая, обикаляйки около морето 1600 километра, ние плащаме 23 лева разход.
Какви избори на битово ниво можем да правим, за да подобрим средата?
В голямата си част хората са много заети със себе си, със задачите за деня и седмицата. Малка част от тях са поели по пътя на осъзнатия
избор за достигане на устойчивост. За типичния китаец, българин или египтянин изхвърлянето на минералната бутилка през прозореца е дори
в реда на нещата и никой не се замисля, че по този начин, освен че замърсява природата, той не връща във веригата на потребление същата
тази бутилка, за да може от нея да бъде направена друга. Това е изключителна безотговорност.Ще дам пример с това, на което съм учил
децата си – на 15- и на 20-годишна възраст. Алеята в парка, направена с асфалт или паваж, е мястото за хората. Вътре в градината
ние не трябва да стъпваме в тревата, защото трябва да използваме всяка възможност да върнем природата и животинките в града.
Когато излезем от градовете и сме на пътищата, отвоювани от животинките и от тревичките, ние трябва да направим така,
че нашето въздействие да спира точно там – до бордюра, до мантинелата на магистралата. За да можем да живеем в хармония с природата.
Природата ни учи на това, COVID-19 ни учи, че може би не е толкова добре да се струпваме на гъсто в градовете.
А животът в къща на село, използвайки днешните технологии, е напълно приемлив, може би за поне половината от икономиката и администрацията на България.
Голяма част от работата на хората от администрацията на НАП например днес може да се случва на полянка, пред къща, някъде в Трънско.Учим се от автомобилния трафик, че не е добре да се използват автомобили с двигатели с вътрешно горене, защото те ни убиват с азотните си диоксиди и фините прахови частици.
През 2020 г. направихме проучване в продължение на година – всеки месец 13 смени на 30 места в София. Изследването с научна стойност в може би най-престижната лаборатория в Европа – тази в Швейцария, показа, че този автомобилен трафик ни убива. Концентрациите на азотни оксиди са много над нормата. Следователно тук трябва да дойде осъзнатата промяна, ако искаш твоят род да бъде продължен или директно по времето на твоя живот да живееш по-качествено.
Как дойде при вас тази осъзната промяна?
Съпругата ми има голямо въздействие на пътя на семейството към устойчив живот. Учи ни на здрава храна, използване по-дълго време,
по-малко потребление и рециклиране. Чрез храна в нашето семейство сме решили доста здравословни проблеми. Имах 3-годишен период на веганство,
към който и ще се върна в най-скоро време, защото никога не съм се чувствал толкова добре. Тогава здравословното ми състояние се подобри невероятно,
имунната ми система работеше максимално, нямам история дори на едно боледуване.
Ето пример за осъзнат избор – с какво се храниш, какво въздействие има тази храна върху теб и околната среда.
Голяма част от работата на хората от администрацията на НАП например днес може да се случва на полянка, пред къща, някъде в Трънско.
Учим се от автомобилния трафик, че не е добре да се използват автомобили с двигатели с вътрешно горене, защото те ни убиват с азотните
си диоксиди и фините прахови частици.
Здравата храна е отгледана от устойчивото земеделие. При него няма пестициди и хербициди. А микроелементите, които взимат посадените
едни до други редици чесън и ягоди например, се пазят и добавят хубавия вкус, който помним от детството.Нека си набавяме храната чрез
устойчиво земеделие, чрез градско земеделие. На всеки свободен квадратен сантиметър на нашите первази жена ми гледа растения.
И като готви – отива и скубе лук или подправки и го използва. За да отгледаш едно теле, са нужни няколко тона вода, а то се изхранва
с десетки декари царевица, които се пръскат с тонове пестициди и хербициди, което съсипва почвите. Ядем ли здравословна храна, ние ще
бъдем здрави, ще живеем повече и няма да оказваме този натиск на здравната система, която в България гълта огромни милиарди.
Нека бъдем повече пешеходци, нека се храним здравословно и ядем месо само по празниците, както са правели древните гърци,
нека купуваме наистина необходимото.
Жюстин Томс, която кара електромобил, има компост и градска градина
Лия Панайотова променя начина си на живот, за да намали отпечатъка върху средата