Три индустрии, които се променят, за да бъдат част от бъдещето
				
				
				
				
					Климатична криза. Ускорен технологичен напредък. Постоянен натиск за иновации. Нови разрушителни 
		бизнес модели. Променящи се културни, социални и етични норми. Много са променливите, с които 
		трябва да жонглират съвременните бизнес лидери. За много това означава болезнени решения, пренасочване на милиардни инвестиции и промяна на ДНК-то на цели индустрии, но това е цената да бъдат част от бъдещето.
				
				
				
					В следващите редове разказваме примери от три сектора, които преживяват мащабна трансформация. Някои от тях заемат проактивен подход и 
					вече са част от икономиката на знанията и иновациите. Други тепърва започват да адаптират продуктите си, за да отговорят на променящите 
					се реалности и очакванията на потребителите. Общото между тях е осъзнаването, че бъдещето трябва да е без горене. 
				
				
				
					Иновация вдъхновена от потребителя: как светът премахва цигареният дим
				
				
				
					Желанието и амбицията потребителят да бъде в центъра на всичко е в основата на трансформацията на Филип Морис Интернешънъл (PMI), 
					която от водеща традиционна тютюнева компания с над 170-годишна история се превръща в бизнес, ориентиран към наука и иновации, 
					с визията си за изграждане на бъдеще без дим. 
					Факт е, че не никотинът, а горенето и образуването на вредните и потенциално вредни вещества в цигарения дим са основната причина за развитието на заболяванията, 
					свързани с тютюнопушенето. Затова компанията си поставя основна цел да разработи нова категория продукти, които премахват горенето и дима и по този начин 
					намаляват вредата от тютюнопушенето. За реализирането на тази визия от 2008 г. насам ФМИ инвестира над 8 милиарда долара в разработката, научната оценка 
					и производствения капацитет за продукти без дим. Чрез разработката на иновативните си технологии за контролирано нагряване компанията осъществява 
					най-голямата трансформация в историята си и се превръща в лидер на промяната на индустрията. 
					“Пълнолетните пушачи, а и обществото като цяло, от години настояват да разработим и да предложим на пазара по-малко вредни алтернативи на горимите цигари”, 
					казва Жан-Клод Шнайдер, инженерът зад иновацията на бездимните продукти. И добавя: “Точно в това се изразява трансформацията на Филип Морис Интернешънъл: 
					разработване на научно обосновани иновативни бездимни алтернативи, предназначени за пълнолетните пушачи, които иначе биха продължили да пушат, 
					и създаването на условия за спиране на пушенето и преминаване към тях.”
				
				
				
					При разработването на бездимните технологии компанията се нарежда на 45-о място по брой заявления за патенти към Европейската патентна организация 
					EPO и единствената тютюнева компания в топ 100 на световната класация.
				
				
				
					Поставянето на потребителя и неговите нужди в центъра на всички наши действия е ключово във всеки етап от нашата работа. 
					Трябва да сме сигурни, че всеки нов продукт или технология, които искаме да разработим и предложим на пазара, 
					или отговарят на потребителското търсене, или представляват решение на дадено предизвикателство, което потребителите срещат. 
					Жан-Клод Шнайдер, директор разработка на продукти и процеси във Филип Морис Интернешънъл и инженерът зад технологията 
					за нагряване на тютюн.
				
				
				
				
				
					Двигателят на тази революция е “Кубът” – научноизследователският център на Филип Морис Интернешънъл, създаден преди повече от дванадесет 
					години в Ньошател, Швейцария. Разработката на иновации и научните изследвания се извършват именно тук – във вътрешните пространства на 
					архитектурната сграда, обединяваща елементите Вода, Земя и Вятър. Тук огънят обаче липсва, защото бъдещето е именно такова - без огън и дим.
					“Кубът” привлича над 400 специалисти от различни научни дисциплини (токсикология, биохимия, фармакология, химия на аерозола, 
					оценка на качеството на въздуха и т.н.), чийто фокус е визията за изграждане на бъдеще без дим. В тази среда учени и инженери работят 
					заедно по общата цел, като разработват и извършват научната оценка на продукти, които са по-малко вредни от конвенционалните цигари. 
				
				
				
					“Дългогодишният дебат във връзка с цигарите е много емоционален и оспорван и ние вярваме, че единственият начин да се промени 
					траекторията на милионите пълнолетни пушачи, които иначе биха продължили да пушат, е науката да бъде централен елемент в този дебат”, 
					казва по този повод Жан-Клод Шнайдер. 
				
				
				
					А как всъщност Филип Морис Интернешънъл успяват да премахнат горенето? Докато при една обикновена цигара тютюнът започва да гори при 
					температури над 600°, то при алтернативните продукти без дим тютюнът се нагрява до 350° благодарение на разработената технология за 
					контролирано на нагряване. Така се елиминира цигареният дим, а вместо това при употребата на тези продукти се образува аерозол с 
					фундаментално различен състав от цигарения дим. Това включва избор и оценка на технологии, които целят генериране на аерозол със 
					значително намалени концентрации на вредни и потенциално вредни вещества в сравнение с цигарения дим, определяне на физическите 
					и химичните свойства на аерозола, неговите сетивни характеристики и, разбира се, биологичното му и физиологично взаимодействие 
					с човешкия организъм, разказва Шнайдер. 
					Той е убеден, че 
					
						с подходящия регулаторен подход, базиран на науката, и с подкрепата на гражданското общество бездимните продукти могат 
						изцяло да изместят цигарите в много държави до 15-20 години.
					
				
				
				
					Пример за това е Япония, където само за 5 години от пускането на устройствата за нагряване на тютюн на пазара през 2015 г. 
					потреблението на конвенционални цигари спада с 34%. Там тези продукти се възприемат много добре, като 76% от потребителите 
					са преминали изцяло на тях и са спрели напълно цигарите. Устройството на Филип Морис Интернешънъл вече се предлага на 61 пазара по света, 
					като в България е от 2017 г. Към края на 2020 г. потребителите на най-развитата бездимна платформа на компанията са вече близо 18 милиона 
					по света, показват последните годишни финансови резултати на компанията за 2020 г.
				
				
				
					Трансформацията на компанията поставя клиента в центъра на всяко действие, като на база на неговата обратна връзка се разработват постоянни 
					подобрения на продуктите и услугите. Това води до усъвършенстването на устройствата с всяка нова версия за по-доброто възприемане от потребителите. 
					Защото уравнението за намаляване на вредата от тютюнопушенето включва, от една страна, налични разработени продукти с доказан намален риск, а от друга, 
					доброто възприемане на тези продукти от потребителите. Това е важно, за да могат да преминат напълно на тях и да нямат причини да се върнат отново към 
					цигарите – доказано най-вредната форма за употреба на никотин.
					И не на последно място, трансформацията включва създаването на цяло портфолио от продуктови алтернативи, които да се предложат като избор на пълнолетните 
					пушачи, а не едно универсално решение за всички тях. 
				
				
				
					За целта ФМИ има и стратегия за работа със стартъп компании, с които разработват иновативни решения за намаляване на вредата от тютюнопушенето. 
					Технологията за нагряване на тютюн е разработена именно с помощта на над 60 стартъп компании и малки и средни предприятия в Швейцария. 
					Компанията си партнира с други бизнеси, които могат да помогнат с технически решения или услуги, които отговарят на нуждите на потребителите.
				
				
				
					“Нашата амбиция е и да използваме способностите си, за да можем в дългосрочен план да разширим предлагането си и на 
					продукти отвъд никотина. Имаме намерение да проучим, развием и култивираме и нови свързани области, за да предложим 
					допълнителни продукти или услуги, които не се базират само на никотин”, разказва Шнайдер и добавя, че стратегическите партньорства със
					стартъп компании, които работят активно в тези области, са ключови за техния успех в бъдеще.
				
				
				
					Горенето е най-големият източника на проблеми за околната среда и човешкото здраве. Защо? >
				
				
				
					Дните на двигателите с вътрешно горене са преброени
				
				
				
				
				
					2035-а. Това е датата на смъртта на двигателя с вътрешно горене според американския автомобилен гигант General Motors. През януари, в тон с 
					встъпването в длъжност на новия американски президент Джо Байдън, GM обяви, че дотогава постепенно ще спре производството на коли и камиони, 
					задвижвани с дизел и бензин, и ще продава само автомобили с нулеви емисии. Това решение на компанията е едно от най-амбициозните в 
					автомобилната индустрия досега и част от по-голям план на корпорацията да стане въглеродно неутрална до 2040 г.
				
				
				
					За един от най-големите автомобилни производители в света, който печели милиарди долари от своите мощни пикапи и бързи спортни превозни средства, 
					това е огромна промяна. И много показателна за това накъде се движи автомобилната индустрия и кои автомобили ще бъдат най-продавани в бъдеще. 
				
				
				
					Колите са един от най-големите замърсители на въздуха и отговорник за производството на парникови газове, които предизвикват глобално затопляне. 
					Около 80-90% от въздействието им върху околната среда се дължи на разхода на гориво. Целият сектор подлежи на все по-тежки ограничения, 
					CO2 квоти и забрани от правителствата по света в името на голямата цел - да забавим процеса на глобално затопляне и катастрофалните 
					му ефекти върху начина ни на живот. 
				
				
				
					Властите в Китай, най-големият автомобилен пазар в света, взеха решение да изискват повечето автомобили, продавани там до 2035 г., да са електрически. 
					А Великобритания, Ирландия и Нидерландия заявиха, че ще забранят продажбите на нови бензинови и дизелови автомобили от 2030 г.
				
				
				
					Но трансформацията на автомобилната индустрия е колкото задвижвана от външни фактори, толкова и от желанието й да остане устойчив, 
					процъфтяващ бизнес. Сред инвеститорите на финансовите пазари все повече нараства консенсусът, че електрическите автомобили са 
					бъдещето и иновативни компании като Tesla ще доминират автомобилната индустрия, а бизнесите, които не преминат към електрически 
					превозни средства, ще се представят зле. В момента инвеститорите от Уолстрийт смятат, че Tesla струва повече от General Motors, 
					Toyota, Volkswagen и Ford, взети заедно. 
				
				
				
					Решението на General Motors постави всички останали компании в индустрията под натиск да се обвържат с подобни амбициозни цели. Европейският лидер Volkswagen казва, 
					че една пета от колите, които продава, ще бъдат електрически до 2025 г. Възможно е дотогава компанията да произвежда повече коли от 
					настоящия пазарен лидер Tesla. 
					Европейското подразделение на Ford обяви, че ще стане напълно електрическо до 2030 г. A Jaguar Land Rover (JLR) - че луксозната марка Jaguar ще стане напълно електрическа до 2025 г. 
				
				
				
					Електрическите автомобили са най-бързо растящият сегмент в автомобилната индустрия, но въпреки това са малък дял от продажбите на нови автомобили 
					- около 3% в световен мащаб според Международната енергийна агенция. Засега са предпочитани от заможни клиенти или екологично осъзнати потребители, 
					но тъкмо клиентите са тези, които ще определят скоростта, с която цялата индустрия ще се преориентира към електрически коли. Анализаторите казват, 
					че дори европейските производители на автомобили да не са посочили точна дата на смъртта на двигателя с вътрешно горене, има консенсус, 
					че електрическите автомобили ще доминират в рамките на 10 или 15 години.
				
				
				
					General Motors се присъединява към правителства и компании по целия свят, за да работи за създаването на по-безопасен, по-зелен и по-добър свят. Ние насърчаваме другите да последват примера ни и да окажат значително въздействие върху нашата индустрия и върху икономиката като цяло.
					Мери Т. Бара, главен изпълнителен директор на General Motors
				
				
				
					Разбира се, автомобилите и камионите с двигатели с вътрешно горене вероятно ще бъдат по пътищата в продължение на поне няколко десетилетия, 
					ако междувременно правителствата не разработят държавни програми, с които да стимулират хората да ги заменят по-бързо. 
					Но така или иначе преориентирането на автомобилната индустрия към електрически автомобили ще има огромни последици върху редица свързани индустрии. 
					Автомобилната индустрия само в САЩ наема над 1 млн. души, повече от всеки друг производствен сектор. Промяната може да доведе до загуба на работни 
					места в производството, тъй като електрическите автомобили изискват по-малко работна ръка. Електрическите коли не се нуждаят от смяна на маслото например, 
					което означава, че класическите бензиностанции ще трябва да променят услугите си. В същото време преминаването към електрически автомобили ще предизвика 
					бум в области като производството на батерии и станциите за зареждане.
					Батериите са напът да се превърнат в най-вълнуващата част от автомобилната индустрия, като търсенето им вече надхвърля предлагането. 
					От бързото им разработване и усъвършенстване зависи колко бързо ще се наложат електрическите превозни средства в различните пазарни сегменти. 
					Това води до глобална златна треска, в която инвеститорите, утвърдените компании и стартиращите фирми се надпреварват да развиват технологията 
					и да изграждат фабриките, необходими за производството на милиони електрически автомобили.
				
				
				
					Как Стефан Димитров намали личния си въглероден отпечатък >
				
				
				
					Зеленият преход на петролните гиганти
				
				
				
				
				
					Беше време, когато нефтените и газовите компании бяха най-важните играчи във функционирането на съвременния икономически живот. 
					Благодарение на техните продукти хората могат да пътуват, да общуват, да осветяват и отопляват домовете си. Достъпът до енергийни 
					доставки, по-специално до петрол, беше ключов фактор във всеки конфликт през изминалия век. 
					Но времената се променят. Особено в Европа, нефтът и природният газ вече се разглеждат като основните източници на емисии на парникови газове, 
					които причиняват глобално затопляне. И обществото, и инвеститорите очакват от индустрията фундаментална промяна, за да може да промени 
					репутацията си и да запази правото си да извършва своята дейност. 
				
				
				
					През изминалата година според експертите дългоочакваният енергиен преход към бъдеще с ниски въглеродни емисии излезе от сферата на дебата и 
					започна като промяна по същество. Според последния доклад на Международната агенция за възобновяеми енергийни източници през 2020 г. 
					за пръв път глобалните инвестиции във възобновяема енергия надминават инвестициите в нефт и газ. Загърбването на изкопаемите горива се 
					случва много по-бавно, отколкото ни се иска, но темпът на промяна вече изпреварва традиционните прогнози. Европейските петролни и газови 
					компании като BP, Shell, Equinor и Total засега са лидери в този процес. Притиснати от инвеститорите, които все повече се ориентират в 
					посока възобновяема енергия, тези компании, които произвеждат изкопаеми горива, започват също да инвестират с големи мащаби в зелени проекти. 
					Преди година испанската Repsol обеща да достигне нулеви нетни емисии от операциите си и продажбата на продукти до 2050  г. 
					Оттогава BP, Shell, Eni и Total също обявиха свои дългосрочни цели в тази насока. 
				
				
				
					Разбира се, те все още стоят на два стола - от една страна, основната част от приходите им са от съществуващите петролни и газови активи. 
					От друга обаче, активно търсят кои сфери на нисковъглеродния енергиен пазар предлагат най-добри възможности за бъдеща възвръщаемост. 
				
				
				
					Енергийният бизнес започна да се конкурира на пазари като водород, съхранение на енергия и в инфраструктурата - от мрежи до системи за зареждане. 
				
				
				
					Shell, Repsol и Total например сключват сделки по веригата за доставка на електроенергия - от производство на газ и възобновяема енергия до 
					местата за зареждане на електрически превозни средства.
				
				
				
					През февруари BP и Total спечелиха лицензи от Великобритания за изграждането на вятърни паркове в морето и планират да инвестират милиарди долари в това. 
					Двата петролни гиганта се насочват към енергията от вятъра, защото смятат, че чрез инвестициите си в съоръжения, които ще осигурят чиста енергия за 
					милиони домове, могат да изпълнят ангажиментите си към намаляване на общите въглеродни емисии на енергийните продукти, които произвеждат и продават.
					Новото поле изисква и фундаментална промяна в начина на мислене на тези корпорации. Ако десетилетия наред са се фокусирали в производството, компаниите сега 
					трябва да се адаптират към пазар, на който изборът на потребителите ще диктува какво се доставя и как.  
				
				
				
					Осъзнаването на петролните гиганти е резултат не само на обществен и инвеститорски натиск, но и на обективни пазарни причини. 
					Цените на петрола и на газа падат устойчиво от 2014 г. насам. Картелът на Организацията на страните - износителки на петрол (ОПЕК), 
					загуби способността си да контролира цените на петрола благодарение на появата на устойчив излишък. А през 2020 г. глобалната икономическа 
					рецесия вследствие на пандемията от COVID-19 потисна цените още по-надолу и доведе до най-големия срив в търсенето на петролни продукти в историята. 
					Това доведе и до голямо обезценяване на активи. Загубата само на Shell се оценява на 22 млрд. долара, а редица планирани проекти вече не са 
					икономически обосновани.  
				
				
				
					Shell възнамерява да води и да процъфтява през този преход към нисковъглеродно енергийно бъдеще. И винаги сме казвали, че амбицията 
					ни е да бъдем в крак с обществото, с нашите клиенти. Тези, които могат да се движат бързо, трябва да се движат бързо.
					Бен ван Бьорден, главен изпълнителен директор на Shell